Norkart lanserer digital byggesøknadsløsning for privatpersoner
Norkart lanserer nå en digital innbyggerløsning for byggesøknader. Nå kan også privatpersoner levere enkle byggesøknader helautomatisk til kommunen.
Det finnes flere digitale byggesøknadsløsninger for profesjonelle søkere. Tirsdag 15. september ble Norkart først ute med en løsning for privatpersoner.
– Jeg er så glad for at den første søknadsløsningen spesielt tilpasset private brukere er på plass. Dette er en viktig milepæl for digitalisering av byggesøknadsprosessen, sier Kari Befring Bjørnstad, fagdirektør i Direktoratet for byggkvalitet.
Veileder deg gjennom regelverket
Norkarts løsning for privatpersoner – eByggesøk – veileder søkerne gjennom søknadsprosessen ved hjelp av konkrete spørsmål tilpasset den enkelte byggesaken. Brukeren trenger dermed ikke å lete etter relevant regelverk på egen hånd.
– Å tenke at én løsning kan brukes av alle er gammeldags og avleggs. Gjennom arbeidet med forbedring av veiledningen til byggereglene og ellers i digitaliseringsarbeidet har vi sett hvor stor betydning brukertilpasning har. Og når regelverket er så komplekst som på vårt område, er dette desto viktigere, sier Kari Befring Bjørnstad.
Starter med søknad om bruksendring
I første omgang lanserer Norkart muligheten til å søke om bruksendring gjennom eByggesøk.
– De fleste av oss søker kanskje kommunen om tillatelse til bygging eller endring én eller to ganger i løpet av livet. Regelverket er omfattende og kan være vanskelig å forstå. Eksempelvis er ikke alle huseiere klare over at boden de har innredet og tatt i bruk som soverom er ulovlig, eller at kjelleren de har tatt i bruk som kjellerstue heller ikke er lovlig, men krever en søknad om bruksendring. Fordelen med å ha tillatelse til å endre bruken av et rom, er at man har dokumentasjonen i orden når man for eksempel skal selge, understreker fagansvarlig Linn-Ida Ellingsen i Norkart.
Lanserer flere funksjoner fortløpende
I løpet av høsten 2020 vil Norkart lansere muligheten til å kunne sende inn søknad om flere tiltak i eByggesøk-løsningen. Før utgangen av 2020 kan privatpersoner blant annet søke om å sette opp tilbygg til egen bolig, bygging av større garasjer og frittstående bygg, riving av bygg og deling/fradeling av eiendom.
Komplette søknader gir raskere saksbehandling
Digitale byggesøknader benytter Direktoratet for byggkvalitets regelverksplattform på Altinn, Fellestjenester BYGG. Fellestjenester BYGG sikrer at søknaden er komplett før den sendes til kommunen.
– For at kommunen skal kunne behandle en byggesøknad, må denne være komplett. Ved å sende byggesøknaden og nabovarselet digitalt sparer man både tid og penger. I tillegg kontrolleres søknaden opp mot regelverket og sjekkpunkter som Direktoratet for byggkvalitet har utarbeidet, slik at det vil være enklere for privatpersoner å sende inn komplette søknader. Dette bidrar til raskere behandlingstid i din kommune, sier Linn-Ida Ellingsen.