Gå til innhold
Til hovedinnhold
Til startsiden

Navigasjon

  • ikon for skjema og søknadsløsninger Søknad og skjema
    • Digital byggesøknad for privatpersoner
    • Digital byggesøknad for proffbrukere
    • Skjemaer til byggesøknaden
  • ikon bygge eller endre Bygge eller endre
    • Send nabovarsel
    • Har du fått nabovarsel?
    • Før du starter å bygge
    • Bygg garasje uten å søke
    • Bygg tilbygg uten å søke
    • Hvor stort kan du bygge?
    • Smartere oppussing
  • ikon regelverk Regelverk
    • Byggteknisk forskrift (TEK17)
    • Endringshistorikk TEK17
    • Slik leser du TEK17
    • Byggesaksforskriften (SAK10)
    • Endringer og tidligere regelverk
    • Byggevareforskriften (DOK)
    • Heisforskriften
    • Byggteknisk forskrift (TEK10)
    • Plan- og bygningsloven (pbl)
    • Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel)
  • ikon for byggtekniske områder Byggtekniske områder
    • Mer om krav og regler til blant annet brannsikkerhet, energi, universell utforming og byggeskikk
  • ikon saksbehandling, tilsyn og kontroll Saksbehandling, tilsyn og kontroll
    • Nasjonale sjekklister for byggesak
    • Veiledning for gjennomføring av uavhengig kontroll
    • Har kommunen mottatt en digital byggesøknad?
    • Sjekkliste for tilsyn med produktdokumentasjon
  • ikon sentral godkjenning Sentral godkjenning
    • Søk om, endre eller forny sentral godkjenning
    • Finn foretak
    • Krav til faglige kvalifikasjoner
    • Overføre sentral godkjenning til nytt organisasjonsnummer
  • ikon byggevarer Byggevarer
    • Veileder for salg av gamle byggevarer
    • Sjekk kravene for ditt produkt
    • Tilsyn med byggevarer
    • Tipsskjema
    • Construction products in English
  • Statens pris for byggkvalitet
  • Ledige stillinger
  • Høringer
  • Rapporter og publikasjoner
  • Fellestjenester Bygg
The document is being printed.

Utbygging i fareområde

10. Finansiering av undersøkingar om fare og erstatning ved skade

Dato: 07.07.2022
10. Finansiering av undersøkingar om fare og erstatning ved skade

Innleiing

Undersøkingar i samband med regulering og utbygging i fareområde medfører ofte økonomiske kostnader.

I dette kapittelet omtaler vi kven som skal bere kostnaden ved utgreiing av tryggleik mot fare som følgje av naturforhold i arealplan og i byggjesak. Vidare gjer vi også greie for erstatningsordningane for naturskadar.

10.1. Finansiering av kartlegging og utgreiing av fareområder

Kostnadene til kartlegging og utgreiing av tryggleik mot naturpåkjenningar skal berast av den aktøren som har ansvaret for å kartleggje tryggleiken. Kven ansvaret ligg til, avheng av i kva for ein fase ein er i plan- og byggjesaksprosessane. Ansvar og roller gjer vi nærare greie for i kapittel 11 Roller og ansvar i denne rettleiinga.

Utarbeiding av arealplanar

I samband med utarbeiding av arealplanar bør kommunen syte for at det i nødvendig grad blir utført undersøkingar med sikte på å avdekkje område utsette for skred, flaum, kvikkleire, radon og andre farar. Vi viser til plan- og bygningslova (pbl.) § 4-3.

Kommunen har plikt å utarbeide arealdel til kommuneplanen, jf. pbl. kap. 11 om kommuneplan og det vil då liggje til kommunen å koste kartlegging og undersøkingar. Utgreiing av naturfarar på kommuneplannivå skal kartleggje areal med potensiell fare i område der det kan vere aktuelt med utbygging. Det er ikkje krav om detaljkartlegging og markering av område med reell fare i kommuneplan. Potensielt fareområde skal merkjast av som omsynssone eller eventuelt faresone.

Utgreiing av naturfarar på reguleringsplannivå (områderegulering og detaljregulering) jf. pbl kap. 12 om reguleringsplan skal utgreie reell fare. Utgreiinga skal identifisere og avgrense fareområda i samsvar med tryggleiksklassane i byggteknisk forskrift (TEK10). Ansvaret for kartlegging og utgreiing av fareområde ligg til forslagsstillar. Forslagsstillar ber kostnadene.

I reguleringsplansamanheng står private ofte for utarbeiding av planane. Ved private planforslag er det private som ber kostnadene til utgreiing. Der kommunen utarbeider reguleringsplan, er det kommunen som kostar nødvendige utgreiingar. Ved utarbeiding av planar for utbygging, skal planmyndigheit sjå til at risiko- og sårbarheitsanalyse blir gjennomført eller sjølv utføre slik analyse. Område med fare, risiko eller sårbarheit skal merkjast av i planen som omsynssone jf. pbl. § 4-3 . Dersom kommunen sjølv skal stå for undersøkingane ved private planforslag, kan det vere aktuelt å krevje utgiftene dekte gjennom saksbehandlingsgebyret for det private planforslaget.

Byggjesak

Ved byggjesøknad skal søkjar alltid opplyse om krava til tryggleik er oppfylte. I potensielle fareområde, eksempelvis i omsynssoner eller område avmerkte på aktsemdskart, krev ein kartlegging og utgreiing av fagkunnig for å kunne stadfeste at tilstrekkeleg tryggleik etter plan- og bygningslova (pbl.) § 28-1 og TEK10 ligg føre. Dokumentasjon frå fagkunnig skal leggjast ved søknaden. Dei økonomiske kostnadene til slik utgreiing ligg til tiltakshavar.

Dersom nødvendig dokumentasjon for at byggjetomta har tilstrekkeleg tryggleik ikkje ligg ved byggjesøknaden, ligg det føre avslagsgrunn. Kommunen kan likevel gje tiltakshavar høve til å utgreie og dokumentere tryggleiken. Ved eit krav frå kommunen om at tryggleiken må dokumenterast, vil tiltakshavar alltid ha valet mellom å få gjennomført utgreiingar og undersøkingar, eller å skrinleggje prosjektet og trekkje søknaden. Dersom tilstrekkeleg tryggleik ikkje kan dokumenterast, skal kommunen gje avslag på søknaden.

10.2. Kva når skaden er skjedd, og det er behov for utbetring eller oppattbygging?

Når ein skade har skjedd, er det naturleg å vende seg til forsikringsselskapet sitt. Det er likevel viktig å vere merksam på at dei fleste forsikringsselskap føreset at bygningen er oppført i samsvar med tekniske krav. Krava til tryggleik har i stor grad lege på dagens nivå sidan 1987. For einebustader inneber det at dei ikkje skal vere plasserte i område som er utsette for eksempelvis flaum og skred, eller at dei skal vere dimensjonerte for å tole ein 200-årsflaum og eit 1000-årsskred. Nyare bygningar skal derfor normalt ikkje kome til skade. Dersom nyare bygningar likevel kjem til skade, kan det vere ein indikasjon på at byggteknisk forskrift (TEK10) ikkje var oppfylt. Manglande oppfylling av TEK10 vil kunne ha konsekvensar for eventuell forsikringsdekning.

Det er to ulike ordningar som kan dekkje ulike naturskadar – naturskadeforsikring (naturskadepoolen) og naturskadeerstatning (den statlege erstatningsordninga for naturskadar).

Naturskadeforsikring

Naturskadeforsikring er regulert av naturskadeforsikringslova (LOV-1989-06-16-70). Ting som er forsikra mot brannskade, er også forsikra mot naturskade som direkte kjem av naturulukke som skred, flaum, stormflod, jordskjelv og vulkanutbrot. Forsikring kan teiknast i ulike forsikringsselskap, og forsikring blir utbetalt frå Norsk naturskadepool. Det er eit øvre tak på forsikringsutbetaling frå poolen.

Naturskadeerstatning

Den statlege erstatningsordninga for naturskadar (tidlegare Naturskadefondet) blir forvalta av Landbruksdirektoratet. Ein gjev erstatning ved naturskade som direkte kjem av naturulukke som skred, flaum, stormflod, jordskjelv og vulkanutbrot. Erstatning for naturskade blir berre utbetalt for skadar der kommersielle forsikringsselskap ikkje tilbyr forsikring. Det er ikkje tak på erstatningsbeløpet.

Naturskadeerstatning er regulert av naturskadelova. Ho vil bli erstatta av naturskadeerstatningslova (LOV-2014-08-15-59) som vert sett i kraft 01.07.2017.

Direktoratet for byggkvalitet
dibk.no

Om Direktoratet for byggkvalitet

Kontakt oss

Om oss

Presse og nyheter

Presse

Abonner på nyhetsbrev

Nyhetsarkiv

Offentlig postjournal

Arrangementer

Byggesaksdagene

Tilsynsdagen

Byggkvalitetsdagen

Fagdager om brann

Construction Products

Product contact point for construction

Personvernerklæring

Slik behandler vi personopplysninger