Tilpasning eller kontrast
Det overordnete målet er å sikre en god helhet, det vil si å skape et godt samspill mellom tilbygget, det eksisterende bygget og omgivelsene.
-
Tilpasning
Tilpasning betyr å respektere og underordne seg stilen og karakteren til det eksisterende huset. Dette betyr å videreføre for eksempel husets form, volum, proporsjoner, farge, materialer og detaljer.
Videreføring av bygningens stilart
Å bygge i stil betyr å følge en eksisterende stilarts kjennetegn både håndverksmessig og uttrykksmessig. Vil du vite mer om stilarter se Husets stil og karakter- helhet og variasjon.God løsning: Den eksisterende, vertikaldelte tomannsboligen fra 1958 fikk et tilbygg i gavlvegg til høyre. Boligens kjennetegn er blant annet den klassiske rektangulære formen med saltaket, den grå sokkelen/grunnmuren og de små vindusåpningene med røde karmer, som gir en fin kontrast til den lyse slette pussfasaden. Det relativt store, nye tilbygget viderefører alle disse kjennetegnene. Tomannsboligen er delt i to mindre volum, som hver for seg følger det lett stigende terrenget. Tilbygget følger også dette prinsippet og danner et eget volum. Det gjør at formen på hovedhuset fortsatt er synlig og samlet står de tre volumene fram som en harmonisk gruppe. Tilbygget gir nye bokvaliteter uten at det går på bekostning av husets karakter. Særlig ved utvidelse av flermannsboliger kan det være lurt å samkjøre design av nye bygningsdeler med hovedhuset og – ikke minst – med hverandre, for å sikre en harmonisk opplevelse.
Tilpasning betyr likevel ikke nødvendigvis kopiering
Når for eksempel en gammel håndverkskikk er borte, kan man tilpasse bygningsdetaljene og utvikle dem ved å ta utgangspunkt i samtidens teknikker og detaljeringsmåter. Da unngår du å lage en dårlig kopi av originalen og kan likevel se slektskap mellom nytt og gammelt som står fram i harmoni.God løsning: Her blir husets form, takform, farge og materialer videreført i tilbygget. Man har prøvd å unngå kopiering ved å bruke en moderne utforming av vinduer, takdetaljer (takutstikk, vindski) og kledning for å skille mellom nytt og gammelt. Samtidig kunne man ha nådd et bedre resultat med bedre planlagte detaljer og bedre håndverksmessig utførelse.
God løsning: Her har en tradisjonell funkisbygning fått et nytt tilbygg. Tilbygget tilpasser seg boligen fint i form og proporsjoner. Detaljer er også videreført ved at det brukes liggende panel uten hjørnekasser og at vinduer plasseres helt ute i hjørnene. Tilbygget framstår likevel som moderne der den lyse naturlige trekledning er en kontrast til den tette malte fasaden på hovedhuset. Her det fortsatt den eksisterende funkisboligen som får spille hovedrollen.
God løsning: Her har en ganske enkel bygning fått et tilbygg i form av en forlengelse. Tilbygget blir markert ved at det er brukt liggende trepanel i stedet for det eksisterende stående panelet. Det er gjort et poeng av at bygningen er blitt forlenget, og dette er ytterligere markert ved å lage en utstikkende "inngangsboks". I tillegg er innsiden av "boksen" malt i rød farge. Tilpasningen ligger i dette tilfellet i videreføringen av hovedformen og samme material- og fargebruk. Her er det gjort noen dristige valg, men det er godt gjennomført og fungerer bra.
God løsning: Tilbyggets volum er litt stort, men inntrykket dempes ved at form, farger og materialer er videreført. I dette tilfellet er det moderne detaljering av vinduer, kledningen og avslutningen av taket som skiller nytt og gammelt.
-
Kontrast
Når du ikke viderefører bygningens stilart i tilbygget, så lager du en kontrast. Det betyr at du for eksempel ikke viderefører form, farge, materiale eller detaljering. Det kan være forskjellige grader av kontrast. En kontrast kan oppleves som noe positivt eller negativt (konflikt).
Gårdstun (over): Dette er et tydelig eksempel på kontrast. Løsningen er omstridt fordi det er brukt utradisjonelle former i en veldig tradisjonell bebyggelse.
Virkning av en kontrast
En positiv virkning av en kontrast vil være avhengig av om kontrasten bevarer helhet i et byggverk eller spiller godt sammen med dem. En kontrast kan fremheve både det nye og det gamle. Å skape en positiv kontrast krever veldig høy fagkunnskap.God løsning: Villaen fra 1948/49 ble rehabilitert og fikk i denne prosessen tilført flere tilbygg. Villaen har en enkel, men elegant karakter. Den preges blant annet av sin klassiske form med saltak, bruk av få farger, materialer (puss, glass og tre) og en vakker profilert gesimsdetalj. De mørke vinduene med sine slanke profiler/rammer blir som en dekor i de hvite, uprofilerte fasadene.
Tilbygget helt til venstre står, gjennom det store volumet og den moderne formen med flatt tak, i kontrast til villaens form. Det nye, tilbaketrukne mellombygget forbinder den nye formen med det gamle bygget på en diskret og god måte. Mellombygget underordner seg villaen gjennom sitt lille volum i glass og naturtre, som er mindre iøyenfallende enn de lyse fasadene til villaen og tilbygget til venstre. Det store tilbygget helt til venstre oppleves nesten som frittstående, noe som gir rom for at villaens karakter bevares.
Mot høyre har villaen fått en pergola og et slankt tilbygg i første etasje som åpner fasaden mot hagen. I tillegg er det tilført en lett konstruksjon for en veranda på villaens gavlvegg.
Alle tilbyggene preges av at villaens farge- og materialbruk, bortsett fra pussfasaden, videreføres med en moderne vri og at det er en gjennomgående høy kvalitet på utforming og utførelse på detaljnivå. Se her for eksempel utforming av takkonstruksjon over tilbygget i glass mot hagen.
De viktigste årsakene til at denne kontrasten oppleves som positiv, er bruk av det lille mellombygget, at de andre tilbyggene har små volum, at farge- og materialbruk er videreført og, ikke minst, en høy kvalitet på detaljering og utførelse.
God løsning: Det eksisterende ferdighuset fra 70-tallet er kraftig oppgradert og har fått et nytt tilbygg og en ny terrasse mot hagen. Tilbygget skiller seg fra det eksisterende huset gjennom sin moderne form og mot hagen, med sitt relativ store volum. Det er valgt et smalt mellombygg i glass, som oppleves nesten bare som en skyggefuge. Denne gir en god overgang mellom nytt og gammelt, og sørger for at formen på det eksisterende huset fortsatt er godt lesbart.
Den store kontrasten mellom det eksisterende huset og tilbygget dempes ved at det er valgt like vindusformer. I tillegg er material- og fargebruk likt. Dette skaper godt samspill mellom nytt og gammelt og fører til at kontrasten oppleves som et spennende og positivt element.
God løsning: Det nye tilbygget preges av en moderne utforming og spiller godt sammen med den eksisterende, historiske boligen med hvit trekledning. Tilbygget er plassert skjermet bak den eksisterende boligen mot en fjellkolle. Volumet er stort i forhold til det eksisterende bygget, men dette inntrykket dempes med en gjennomtenkt form, farge- og materialbruk.
Den uregelmessige formen, fargen på materialet og overflaten, gjør at tilbygget oppleves som om det gror opp fra landskapet. Gavlmotivet er videreført fra den eksisterende bygningen og danner et slektskap. I tillegg er inngangspartiet trukket tilbake, noe som fremhever og bevarer det eksisterende husets form. Det er valgt en moderne utforming av vinduene i tilbygget. Det fungerer bra i dette tilfellet, fordi tilbygget som helhet underordner seg det eksisterende bygget.
God løsning: Tilbygget er plassert godt synlig på langsiden av det eksisterende huset. Tilbygget ligger tydelig tilbaketrukket fra gavlveggen og under eksisterende gesims. Sokkelhøyde, farge- og materialbruk er ført videre i tilbygget. Utformingen av panelet og detaljeringen holder en høy håndverksmessig kvalitet og er gjennomgående i hele bygningen. Dette er alle elementer som gjør at tilbygget underordner seg det eksisterende huset til tross for stor kontrast. Kontrasten ligger i takformen og den moderne vindusutformingen. Dette fungerer bra fordi tilbygget som helhet underordner seg det eksisterende bygget. Særlig bidrar fargevalget og detaljeringen til å danne helheten i dette prosjektet.
Tips!
Kontrast kan oppleves konfliktfullt: Avvik fra husets form, farge og volum bør gjøres med omhu, da disse er sterke elementer som dominerer vår opplevelse. Les mer under "Helhet" på Husets stil og karakter - helhet og variasjon.
-
Bevaringsverdige bygg
Oppføring av et tilbygg vil alltid påvirke hvordan det eksisterende bygget framstår.
Det er lurt å sjekke med kommunen din om huset ditt er gitt et formelt vern, eller om det har viktige historiske, arkitektoniske eller andre kulturelle verdier som skal bevares.
Verneverdig
Betegnelsene verneverdig og bevaringsverdig betyr det samme og brukes ofte om hverandre.En verneverdig eller bevaringsverdig bygning er et kulturminne som har gjennomgått en kulturhistorisk vurdering og er identifisert som verneverdig.
Begrepene brukes for eksempel om kulturminner og kulturmiljø som er gitt et formelt vern i en kulturminneplan eller gjennom bruk av hensynssoner i arealplaner.
Fredning
Fredning er den sterkeste form for vern. Fredning skal blant annet sikre at et mangfold av bygninger og bygningsmiljøer blir bevart.- Alle kulturminner fra før reformasjonen i 1537 er automatisk fredet.
- Det samme gjelder alle erklærte stående byggverk med opprinnelse fra før 1649 og samiske bygninger fra 1917 eller eldre.
- Bygninger og bygningsmiljøer som ikke er automatisk fredet, og som har nasjonal verdi, kan fredes av Riksantikvaren.
Vil du vite mer om fredning, kan du lese på nettsiden til Riksantikvaren.
Viktige historiske, arkitektoniske og andre kulturelle verdier
Lager du et tilbygg, kan kommunen i vurderingen av din byggesak legge vekt på hensynet til viktige historiske, arkitektoniske og andre kulturelle verdier ved byggverkets fasader.Her kan det for det første være relevant å legge vekt på om byggverket representerer lokal byggeskikk eller en særlig stilperiode. For det andre kan det være relevant å legge vekt på om byggverket gjenspeiler tekniske innovasjoner med henblikk på konstruksjon eller materialvalg. For det tredje kan det være relevant å legge vekt på byggverkets eventuelle bidrag som kilde til historisk kunnskap om for eksempel bygningshistorie eller arkitektur. I denne forbindelse vil det være av betydning i hvor stor grad byggverket har beholdt sitt opprinnelige uttrykk. Tilstanden på byggverket vil også kunne inngå i vurderingen.
Tips!
- Rehabilitering (vedlikehold) og utbedring (endring uten tanke på vern) bør ta hensyn til den opprinnelige materialbruken og detaljeringen for å bevare husets helhetlige stilpreg. Restaurering (tilbakeføring til opprinnelig stil) kan være like aktuelt.
- Vil du vite mer om helhet, stil og karakter, kan du lese her
- Vil du vite mer om gode visuelle løsninger for arbeider på bevaringsverdige bygg, kan du se i Riksantikvarens eksempelsamling.