6.1. Hva er et avvik
Et avvik er manglende samsvar mellom definerte krav og utført arbeid eller et produkt. I plan- og bygningslovens forstand oppstår et avvik når det avdekkes manglende samsvar mellom regelverkets krav og resultater av prosjekteringsarbeid eller utført byggearbeid, jf. SAK10 § 1-2 bokstav j. I denne veiledningen er det denne betydningen som legges til grunn.
Privatrettslig kan avvik brukes om manglende samsvar mellom en avtalt leveranse og faktisk leveranse. Det er også vanlig å bruke begrepet hvis det er manglende samsvar mellom en beskrevet fremgangsmåte i en rutine og den fremgangsmåten som er brukt. I slike tilfeller oppstår det et avvik i forhold til foretakets interne krav.
6.2. Åpent og lukket avvik
Kontrollforetak skal, innenfor sitt kontrollområde, kontrollere at tiltaket er i overensstemmelse med krav som følger av plan- og bygningsloven.
Avvik som avdekkes under kontroll skal dokumenteres og meldes til de ansvarlige foretakene. Dette fremgår av ansvaret til kontrollforetaket jf. SAK10 § 12-5. Ansvarlig prosjekterende eller utførende foretak har ansvar for å lukke avviket. Dette kan skje på følgende måte:
-
følge kontrollerendes merknad ved å utbedre påpekt avvik ved omprosjektering og/eller ombygging, eller
-
ved prosjektering; verifisere, jf. TEK10 kapittel 2 , at valgte ytelser og løsninger oppfyller regelverket
-
ved utførelse; vise at utførelsen er i samsvar med produksjonsunderlaget.
Der feil i prosjektering avdekkes under utførelse eller etter at arbeid er utført, vil det være prosjekterendes ansvar å omprosjektere og utarbeide nytt produksjonsunderlag som grunnlag for ombygging. Avvik lukkes ved ombygging i samsvar med revidert produksjonsunderlag.
Ansvarlig prosjekterende og utførende skal melde tilbake til kontrollerende hva som er gjort for å lukke avviket. Dersom ovennevnte alternativer for lukking av avvik ikke følges, foreligger det et åpent avvik som ansvarlig kontrollerende har plikt til å melde fra om, jf. pkt. 6.3 og 6.4.
6.3. Frist for lukking av avvik
Det bør avtales en realistisk frist i samarbeid mellom kontrollert foretak og kontrollforetaket om når avvik skal være lukket. Kontrollforetaket skal få melding fra prosjekterende eller utførende foretak når avviket er lukket.
Kontrollforetakets ansvar omfatter ikke ansvar for retting eller lukking av avvik, jf. SAK10 § 12-5 andre ledd. Det skal ikke gjøres en ny kontroll av tegninger eller utført byggearbeid, det er tilstrekkelig å konstatere at avviket er bekreftet lukket.
Hvis den avtalte fristen for lukking overskrides, skal kontrollforetaket varsle søker. Det er også mulig å bli enig om en utvidet frist for lukking, hvis omstendighetene tilsier dette.
6.4. Melding om åpent avvik til kommunen
I de tilfellene hvor avvik ikke er lukket, også etter at søker er underrettet og avtalte frister er utløpt, skal kontrollforetaket melde til kommunen om at det foreligger et åpent avvik.
6.5. Sluttrapport med avviksanmerkning
Kontrollforetak skal avgi kontrollerklæring og sluttrapport til søker når kontrolloppdraget er utført og eventuelle avvik er lukket. Når avvik ikke er lukket innen fristene, skal sluttrapporten angi at det foreligger åpne avvik. Med dette vil kontrollforetakets ansvar etter SAK10 være avsluttet.
6.6. Uenighet om avvik
Det kan oppstå uenighet mellom kontrollforetak og foretaket som er kontrollert om valgte løsninger oppfyller regelverket. Kontrollforetaket skal bygge sin konklusjon på dokumentasjon som sikrer at det ikke oppstår tvil om de faktiske forholdene. Ansvarlig kontrollerendes ansvar omfatter ikke ansvar for retting eller lukking av avvik. Prosjekterende og utførende kan lukke avvik ved å følge SAK10 §§ 12-3 bokstav j) og 12-4 bokstav l), jf. alternativene listet opp i pkt. 6.2 over.
Dersom avvik ikke lukkes, vil åpent avvik som følge av uenighet måtte meldes til kommunen og eventuelt registreres i sluttrapport fra kontrollen, jf. SAK10 § 12-5 bokstav d. Kontrollerende har ikke ansvar for å avklare eventuell uenighet om valg av løsninger og dokumentasjon av disse, jf. § 12-5 andre ledd. Det må fremgå av meldingen om åpent avvik hvilke krav og kontrollpunkt uenigheten gjelder og hva uenigheten består i. Det vil være opp til kommunen å vurdere nærmere reaksjoner.
Kommunens alternativer kan være å:
-
opprette tilsynssak, herunder kreve ytterligere dokumentasjon
-
gi pålegg om retting og varsel om tvangsmulkt
-
avslå midlertidig brukstillatelse / ferdigattest fordi det foreligger et åpent avvik og dermed brudd på regelverket
-
utstede midlertidig brukstillatelse / ferdigattest hvis kommunen finner samsvar eller at overtredelsen er bagatellmessig
6.7. Avvikshåndtering - skjematisk
Figuren under gir en skjematisk fremstilling av flyten i håndtering av avvik.
Figur 6.1 Gangen i håndtering av avvik
Avvik er avdekket i kontroll |
Figur 6.1.1 Avvik er avdekket i kontroll
|
Foretak aksepterer og utbedrer avvik. Rapport om lukket avvik til kontrollforetak. Kontrollforetak utsteder kontrollerklæring som grunnlag for ny status i gjennomføringsplanen. |
Avvikshåndtering |
Figur 6.1.2 Avvikshåndtering |
Avvik meldes ansvarlig foretak og søker uten at avvik utbedres. Melding om åpent avvik sendes kommunen. Kommunens valg er:
|