Eksempler på bruk av medier

Lokalpressen og sosiale medier kan tas i bruk for å fremme kandidater og skape blest om byggeskikk. Dette inngår i strategiarbeidet med en lokal pris.

Sist endret 15.12.2016

Lokale medier kan bidra i formidling av konstruktive debatter, og produksjon av egne artikler med byggeskikk som tema. Prisutdelingen er en konkret anledning for kommunen til å sette temaet på dagsorden gjennom media.

Sosiale medier

Facebook og Twitter er ideelle kanaler til å spre informasjon om den lokale byggeskikkprisen, spesielt for å engasjere folk til å foreslå etter stemme på kandidater. Kommunens twitterside må man for øvrig regne med at journalister følger med på, så allerede her bør det som skrives og formidles være gjennomtenkt. På Facebook kan man opprette en egen fane/side hvor stemmegivning, debatt og løpende informasjon hører hjemme.

Leserinnlegg

Medlemmer av juryen for den lokale byggeskikkprisen kan benytte leser- og debattinnlegg for å skape blest rundt konkurransen eller fremme sine synspunkter. En slik egenprodusert tekst bør ha et faglig innhold, og samtidig en folkelig og tidsaktuell vinkling og innpakning. Det øker mulighetene for at innlegget blir lest, debattert og brukt videre inn i redaksjonen som utgangspunkt for flere artikler.

Redaksjonell omtale

På samme måte som med twitter, følger lokale journalister også med på kommunens postlister. Ønsker kommunen å kunne påvirke innhold og vinkling på medienes omtale av byggeskikkpris, bør media stå på møteplanen fra dag én og henvendelser til redaksjonene samkjøres med postgangen.

Lokalavisene kan bruke kandidatene til byggeskikkprisen i en serie med artikler. Her kan folks meningsytring engasjeres gjennom å stemme på kandidatene og eventuelt finalistene. Selve avstemmingen bør foregå på ett sted, for eksempel kommunens egne nettsider som også avisene kan lenke til fra sine egne artikler.

Prisutdelerens presentasjon av kandidatene og tilgjengeliggjøring av den har innvirkning på om det blir til medieoppslag eller ikke. Saken kan «selges» inn til redaksjonene gjennom direkte dialog, pressemelding, leser- og debattinnlegg. Om den er klar og tydelig fremstilt, folkelig og aktuell, har saken en større mulighet til å nå gjennom tipsstrømmen i redaksjonene.