Spørsmål og svar om signering for ansvarlige foretak

Signeringstjenesten for ansvarlige foretak lar foretak signere erklæringer om ansvar, samsvar og kontroll digitalt. Her er noen vanlige spørsmål om tjenesten.

Sist endret 30.11.2021
  • Hvem kan bruke signeringstjenesten?

    Når du mottar en lenke til et signeringsoppdrag, kan du logge inn med en av følgende metoder: BankID, BuyPass eller Commfides. Du trenger ikke rettigheter i Altinn eller foretaksregisteret for å signere erklæringen, men du må forsikre deg om at du har myndighet til å signere på vegne av foretaket.

  • Må det være samme person som fyller ut og signerer erklæringen?

    Nei, flere personer kan logge seg inn og gjøre endringer i erklæringen. Du kan med andre ord fylle ut erklæringen, og sende lenken videre til den som skal signere. Etter at erklæringen er signert, kan den ikke endres.

  • Erklæringen inneholder feil informasjon

    Erklæringen er forhåndsutfylt med opplysninger fra ansvarlig søker. Hvis den inneholder feil du ikke kan rette opp selv, må du melde fra til ansvarlig søker. Det kan du gjøre ved å trykke Meld inn feil nederst på siden. Du må legge inn en begrunnelse slik at ansvarlig søker kan rette opp feilen og sende erklæringen på nytt.

  • Hvorfor må jeg logge meg inn flere ganger?

    Hvis du har flere erklæringer som skal signeres, holder det å logge inn én gang for å se og fylle ut erklæringen. Når du skal signere, må du likevel logge deg inn en ekstra gang per signatur. Det er for at vi skal være sikre på at det er deg som signerer, noe som er nødvendig for at dokumentet skal være gyldig i en eventuell rettssak.

  • Kan dere fjerne forsiden fra den signerte erklæringen?

    Vi bruker tjenesten eSignering fra Digitaliseringsdirektoratet til signeringsoppdraget. Deres underleverandører er ID-porten, Posten Norge AS og Signicat AS. Etter signering, legger eSignering på en ekstra forside. Vi kan dessverre ikke fjerne denne siden, da den inneholder viktig informasjon om autentisiteten av signaturen din.

  • Hvor blir erklæringen sendt etter signering?

    Når du har signert erklæringen, blir den tilgjengeliggjort for ansvarlig søker gjennom søknadssystemet hen brukte til å sende erklæringen. Det er søknadssystemet sitt ansvar å varsle ansvarlig søker om at erklæringen har blitt signert. Kontaktpersonen i foretaket ditt mottar en kopi på e-post.

  • Jeg rakk ikke å signere erklæringen før fristen

    Da må du be ansvarlig søker om å sende deg en ny erklæring. Det er dessverre ikke mulig å forlenge fristen på en erklæring som allerede er sendt.

  • Jeg finner ikke igjen lenken til signeringsoppdraget

    Da må du be ansvarlig søker sende deg en ny lenke.

  • Jeg glemte å lagre den signerte erklæringen

    Når erklæringen blir signert, sendes den til ansvarlig søker. En kopi sendes også på e-post til kontaktpersonen i foretaket ditt. Ta kontakt med en av dem for å få tilsendt erklæringen. Direktoratet for byggkvalitet tar ikke ansvaret for å arkivere signerte erklæringer.

  • Jeg har signert erklæringen, men ønsker å trekke den tilbake

    Det er dessverre ikke mulig å trekke tilbake en signert erklæring gjennom Signeringstjenesten for ansvarlige foretak. Ta kontakt med ansvarlig søker for å finne en løsning.

Signeringstjenesten for ansvarlige foretak

Tidligere kunne ansvarlig foretak signere erklæringer om ansvar, samsvar og kontroll i Altinn. Fra 1. januar 2022 stenges Altinn-skjemaene og erstattes av Signeringstjenesten for ansvarlige foretak.

Signeringstjenesten er utviklet av Direktoratet for byggkvalitet som en del av Fellestjenester BYGG.

Har du andre spørsmål?

Hvis du ikke finner svaret på det du lurer på, kan du ta kontakt med oss på e-post: ftb@dibk.no.

Spørsmål om innholdet i erklæringene må rettes til ansvarlig søker.