Spørsmål og svar om signering for ansvarlige foretak

Signeringstjenesten for ansvarlige foretak lar foretak signere erklæringer om ansvar, samsvar og kontroll digitalt.

Sist endret 18.02.2022
  • Jeg finner ikke lenken eller den signerte erklæringen

    Jeg finner ikke igjen lenken til signeringsoppdraget

    Du kan søke i e-posten din etter prosjektnavnet, adressen til byggeprosjektet eller ansvarlig søker, eller bruke søkeordene “ansvarserklæring”, “samsvarserklæring” eller “kontrollerklæring”. Om du fortsatt ikke finner lenken, må du be ansvarlig søker sende deg en ny.

    Jeg finner ikke den signerte erklæringen

    Når erklæringen blir signert, sendes den til ansvarlig søker og til kontaktpersonen i foretaket ditt. Ta kontakt med en av dem for å få tilsendt erklæringen.

    Finnes det en innboks med erklæringene?

    Signeringstjenesten for ansvarlige foretak tar ikke ansvar for å holde arkiv, og har derfor ingen innboks. Vi oppfordrer søknadssystemene til å legge til rette for en løsning for ansvarlige foretak.

    Inntil videre må foretakene arkivere erklæringene enten fra e-postkvitteringene eller direkte fra signeringstjenesten. Her er noen tips til strukturering av e-postinnboksen:

    • Egen mappe
    • Søke i e-postprogram
    • Automatiske regler, der alle erklæringer havner i samme mappe
  • Innlogging og signering

    Hvem kan bruke signeringstjenesten?

    Når du mottar en lenke til et signeringsoppdrag, kan du logge inn med enten BankID, BuyPass eller Commfides. Du trenger ikke rettigheter i Altinn eller foretaksregisteret for å signere erklæringen, men du må forsikre deg om at du har myndighet til å signere på vegne av det ansvarlige foretaket.

    Kan ulike personer fylle ut og signere erklæringen?

    Ja, flere personer kan logge inn og gjøre endringer i erklæringen. Du kan med andre ord fylle ut erklæringen, og sende lenken videre til den som skal signere. Etter at erklæringen er signert, kan den ikke endres.

    Hvorfor må jeg logge meg inn flere ganger?

    Du må logge deg inn både når du skal fylle ut erklæringen, og en ekstra gang per erklæring du skal signere. Det er for at vi skal være sikre på at det er den som er innlogget som signerer, noe som er nødvendig for at signaturen skal være gyldig i en eventuell rettssak.

  • Etter signering

    Hvor blir erklæringen sendt etter signering?

    Når du har signert erklæringen, får ansvarlig søker den i retur gjennom søknadssystemet som ble brukt til å sende deg erklæringen. Det er søknadssystemet sitt ansvar å varsle ansvarlig søker om at erklæringen har blitt signert. Kontaktpersonen i foretaket ditt mottar også en kvittering på e-post.

    Jeg har signert erklæringen, men ønsker å trekke den tilbake

    Det er dessverre ikke mulig å trekke tilbake en signert erklæring gjennom Signeringstjenesten for ansvarlige foretak. Ta kontakt med ansvarlig søker for å finne en løsning.

  • Andre spørsmål

    Erklæringen inneholder feil informasjon

    Erklæringen er forhåndsutfylt med opplysninger fra ansvarlig søker. Hvis den inneholder feil du ikke kan rette opp selv, må du melde fra til ansvarlig søker. Det kan du gjøre ved å trykke Meld inn feil nederst på siden. Du må legge inn en begrunnelse slik at ansvarlig søker kan rette opp feilen og sende erklæringen på nytt.

    Jeg rakk ikke å signere erklæringen før fristen gikk ut

    Hvis fristen har gått ut, må du be ansvarlig søker om å sende deg en ny erklæring. Det er dessverre ikke mulig å forlenge fristen på en erklæring som allerede er sendt.

    Kan dere fjerne forsiden fra den signerte erklæringen?

    Vi bruker tjenesten eSignering fra Digitaliseringsdirektoratet til signeringsoppdraget. Deres underleverandører er ID-porten, Posten Norge AS og Signicat AS. Etter signering, legger eSignering på en ekstra forside. Vi kan dessverre ikke fjerne denne siden, da den inneholder viktig informasjon om autentisiteten av signaturen din.

Signeringstjenesten for ansvarlige foretak

Tidligere kunne foretak signere erklæringer om ansvar, samsvar og kontroll i Altinn. Altinn-skjemaene er erstattet med Signeringstjenesten for ansvarlige foretak.

Signeringstjenesten er utviklet av Direktoratet for byggkvalitet som en del av Fellestjenester BYGG.

Har du andre spørsmål?

Hvis du ikke finner svaret på det du lurer på, kan du ta kontakt med oss på e-post: ftb@dibk.no.

Spørsmål om innholdet i erklæringene må rettes til ansvarlig søker.