Bruk av Altinn i byggesøknadsprosessen

Mange mellomstore og store bedrifter får store mengder e-postvarsler og meldinger i Altinn-innboksen. Her er våre tips om hvordan du enklere kan finne fram til riktig prosjekt.

Sist endret 23.04.2020
  • Bruk søkefeltet for å finne meldinger

    Alle elementene i tittelen i meldingen i Altinn er søkbare. Disse søkeordene kan du bruke for å finne en melding:

    • Navn på tjenesten. Eksempler er svar på nabovarsel, erklæring om ansvarsrett, søknad om rammetillatelse
    • Byggestedets adresse
    • Prosjektnavn (hvis det er oppgitt)
    • Kontaktperson. Hvis kontaktperson er oppgitt, kan du søke etter kontaktperson for ansvarsrett, kontrollerklæring og samsvarserklæring.

    Du kan også velge Lagre søk for søkeord du bruker ofte. Da kommer søket opp i menyvalget til venstre i meldingsboksen i Altinn.

  • Rydd opp i roller og rettigheter

    Roller som Utfyller/innsender, Kommunale tjenester og Post/arkiv gir svært vide tilganger. Bruk heller delegering av enkelttjenester eller mer spesifikke roller.

    Vi anbefaler å delegere rollen Plan- og Byggesak for å gi ansatte tilgang til håndtering av byggesøknader i Altinn.

  • Tildel rettigheter via Altinn API

    For store bedrifter kan det være vanskelig å holde rollene til de ansatte oppdaterte, særlig der det er mange ansatte og/eller høy turnover. Da kan dere koble Altinns API for tilgangsstyring opp til for eksempel HR-systemet i virksomheten.

  • Rydd opp i varslingsadresser

    Gå inn på Innstillinger for bedriften i Altinn for å se på virksomhetens kontaktinformasjon og varslingsadresser.

    E-postene under varslingsadresser får varsel om alle nye meldinger, og bør derfor være på et minimum.

    Under Din kontaktinformasjon for virksomheten, kan virksomheten aktivere varsler for enkelttjenester, for å skreddersy varslene som kommer inn.

  • Bruk egendefinerte varslinger

    Fellestjenester BYGG har støtte for egendefinerte varslinger for signering av ansvarsretter, kontrollerklæringer og samsvarserklæringer.

    Be den som sender dere erklæringer til signering om å bruke en egendefinert varslingsadresse, slik at den som skal signere, får varsel om signering.

  • Bruk underorganisasjonsnummer

    Dersom bedriften har underenheter, for eksempel ulike enheter for ulike regioner, anbefaler vi å bruke organisasjonsnummeret til underenheten i søknadsprosessen.

    Da vil e-postvarsler komme til varslingsadressen lagret på underenheten, og Altinn-innboksen vil kun vise meldinger og kvitteringer som skal til den valgte underenheten.

  • Få mest informasjon i søknadssystemet

    Direktoratet for byggkvalitet ønsker at foretakene skal få all nødvendig informasjon inn i søknadssystemene.

    De eneste tjenestene som krever innlogging i Altinn, er om dere skal signere erklæringer om ansvarsrett, samsvar eller kontroll.

    Ta kontakt med søknadssystemet dersom dere opplever at dere må logge dere inn på Altinn for andre tjenester.

Fellestjenester BYGG

Direktoratet for byggkvalitet utvikler Fellestjenester BYGG. Fellestjenester BYGG gjør det mulig å sende nabovarsler, søknader og erklæringer digitalt via Altinn og til naboer, kommuner og foretak. 

Har du tilbakemeldinger?

Vi jobber kontinuerlig sammen med Altinn for å bedre brukeropplevelsen for digitale byggesøknader. 

Ta kontakt med DiBK på e-post: ftb@dibk.no