Er det bra for helsa di, er det bra for kunden

Velger du produkter som beskytter helsa di, får boligeieren et bedre inneklima. Hørte vi vinn-vinn?

Sist endret 09.11.2018
Håndverker_Fugemasse_foto_Torbjørn_Tandberg.jpg
Kjemiske produkter som skal herde eller tørke, for eksempel lim, fugemasse, fugeskum og avrettingsmasse kan avgi gasser med skadelige stoffer. Du kan bruke verneutstyr for å beskytte deg, men det kan ikke de som bor i huset. Torbjørn Tandberg, TT Foto

Mange produkter du som håndverker bruker ofte, kan inneholde farlige stoffer som kan skade helsa di, miljøet og påvirke inneklimaet i en bolig etter at den er pusset opp. Særlig gjelder det kjemiske produkter som skal herde eller tørke, for eksempel lim, fugemasse, fugeskum og avrettingsmasse. De kan avgi gasser med skadelige stoffer, og det kan skape problemer for flere enn deg som gjør selve jobben.

– Dette går også ut over boligeier, for avgassingen kan vare i uker og måneder, poengterer Sverre Holøs, seniorforsker og inneklimaekspert i SINTEF Byggforsk.

Lukt kan skremme kunden

En god start for å unngå verstinger kan være å bruke luktesansen.

– Hvis det lukter, er det grunn til å være skeptisk, sier Holøs. Det blir gjerne kunden også. For selv om kjemiske produkter sjelden er synlige når boligen er ferdig bygget eller rehabilitert, kan lukter fortsatt merkes godt.

– Boligeiere som kjenner lukt, begynner gjerne å google og blir bekymret, poengterer Kai Gustavsen, fagsjef inneklima i Norges Astma- og Allergiforbund. Særlig småbarnsforeldre har blitt mer opptatt av dette, ifølge Gustavsen.

Velg vekk problemet

Utfordringene med avgassing stopper ikke ved det som lukter.

– Hvis det ikke lukter, er det fremdeles grunn til å være skeptisk, understreker Holøs. Det gjelder både hva du som håndverker utsettes for, og hva boligeier utsettes for. Avgassinger er størst rett etter bruk, og avtar over tid. Mens du som håndverker kan bruke riktig verneutstyr som beskytter deg når du gjør jobben, har ikke boligeieren noen beskyttelse når en nyoppusset bolig tas i bruk.

– Hvis det svir i øynene når du egentlig skal overlevere, skal du be kunden om å komme igjen om tre uker? Da er det bedre å velge produkter som avgasser lite, poengterer Holøs.

Se etter «lavemitterende» produkter

Derfor gjelder det å snu boksen eller tuben og sjekke innholdet. Produkter som avgasser lite, kalles lavemitterende. Er et produkt merket lavemitterende, er det bra for boligeierens inneklima. Men det betyr ikke automatisk lav avgassing mens du gjør jobben.

– Det forteller ikke hele historien, for avgassingen kan være høyere når du pakker ut og bruker et produkt, understreker Thale Sofie Wester Plesser, seniorforsker i SINTEF Byggforsk. Hun er fagansvarlig for helse- og miljøvurderinger av produkter som skal ha SINTEF Teknisk Godkjenning. Plesser nevner fugemasse som eksempel på et produkt som kan avgi mye gass før de er ferdig herdet. Siden det ikke finnes noen ordning for å merke produkter som trygge under påføring, er lav avgassing uansett et godt utgangspunkt.

– Lavemitterende produkter er det beste vi kan velge per i dag, sier miljøsjef Heidi Lyngstad i Løvenskiold Handel.

Flere nyttige symboler

Symboler som viser at et produkt avgasser lite, er M1, Emicode EC1/EC1+ , Svanen, EU Ecolabel «Blomsten» og SINTEF Teknisk Godkjenning. For deg som påfører kjemiske produkter, er det også gunstig å unngå helse- og miljøskadelige stoffer for å beskytte deg bedre mens du gjør jobben. Velger du produkter med det nordiske miljømerket Svanen, EUs offisielle miljømerke EU Ecolabel «Blomsten» eller SINTEF Teknisk Godkjenning, unngår du kreftfremkallende stoffer eller kjemikalier som skader arvestoffet ditt. Slik beskytter du egen helse og miljøet samtidig som boligeier får et bedre inneklima.

– For alle kjemiske produkter må du sjekke hva slags verneutstyr du skal bruke. Det står i sikkerhetsdatabladet, understreker senioringeniør Ingunn Marton i Direktoratet for byggkvalitet.

Her er det et marked

Velger du kjemiske produkter fra en av merkeordningene nevnt over, har du også dokumentasjon overfor kunden.

– Da har du et salgsfortrinn, mener Gustavsen. Han tror dette kan være en fin måte å profilere seg på, og er ikke i tvil om at det finnes et marked for det.

– Boligeiere vil ha trygghet og kjøper sensorer og annet utstyr. Mange er bekymret for vår kjemiske hverdag. Her begynner det å skje en del, sier Gustavsen. Også Lyngstad mener interessen for godt inneklima og miljøriktige løsninger er på vei opp.

– En voksende kundegruppe er interessert og etterspør det, sier hun.

Helse er mulig å selge inn

Noen produkter med lav avgassing kan være dyrere enn alternativene, men det er ingen regel. Uansett er det fullt mulig å overbevise kunden om gode valg, ifølge Arve Oldertrøen, regionleder nord i Byggmakker Gipling.

– Betalingsvilligheten for helse er generelt ganske god. Hvis et produkt har negativ helsepåvirkning og et annet ikke, så er dette et tungtveiende salgsargument, mener Oldertrøen.

Han poengterer også at det ikke holder å velge riktig produkt.

– Du må bruke anbefalt verneutstyr.